Over deze collectie
Deze categorie bevat foto’s van het openbaar vervoer in Drachten door de jaren heen. Van 1901 tot 1948 had Drachten een tramverbinding via de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM), die het dorp verbond met Groningen en Lemmer. Later werd het station nog gebruikt voor goederenvervoer, vooral voor Philips, tot het spoor in 1985 werd opgeheven. Sindsdien is het busvervoer de belangrijkste vorm van openbaar vervoer, met Drachten als een belangrijk knooppunt voor de regio.
Busstation
Bezig met het plaatsen van een geraamte waaruit het chauffeursverblijf van de FRAM buschauffeurs (1994)
Achterzijde busstation (1970)
Busstation Noord
Busstation Noord
Busstation Noord
Busstation Noord
Busstation Noord (ca. 1950)
Busstation Noord (ca. 1950)
Busstation Noord (ca. 1980)
Busstation Noord vanuit de lucht
Busstation Noord
Busstation Noord (1959)
Busstation Noord, afbraak is begonnen
Busstation Noord
(ca. 1970)
De gebouwen van de Noordelijke Tramweg Maatschappij (1959)
Restanten van het tramstation Noord aan de Stationsweg
Busstation Noord, stalling
Station drachten
Suikerzakje restauratie NTM
Suikerzakje Wachtkamer N.T.M. ESA
Tramlaan
Wachtkamer busstation NTM, Friese koerier (23 juni 1959)
Werkplaatsen van de FRAM
Werkplaatsen van de FRAM
Werkplaatsen van de FRAM
Werkplaatsen van de FRAM
Tramstation
Dit is de woning boven de werkplaatsen van de NTM
In de rijtuigloods van de NTM (1939)
Ladingmeester J. Zwart op het tramemplacement in Drachten (9 juli 1929)
Overzicht van het station met emplacement. Foto gemaakt vanaf het dak van de rijtuigenloods.
Overzichtskaartje van het NTM complex (ca. 1940)
Plattegrond centrale werkplaats
Rolbrug bij de werkplaats
Station Noord
Station Noord
Station Noord
Station Noord
Station Noord
Station Noord
Station Noord
Station Noord (1928)
Station Noord (1930)
Station Noord (1930)
Station Noord (1930)
Station Noord hier in gebruik door de Heidemij
Station Noord personeel
Station Noord
Station voor de sloop
Station Zuid
Station Zuid
Station Zuid
Station
Tekening centrale werkplaats
Tekening van de woning boven de werkplaatsen
Tram Drachten vertrekt
Tramstation Zuid aan de toen geheten Zuiderstraatweg, de lijn Dragten-Gorredijk (ca. 1900)
Tramstation Zuid. In dit jaar was er een tramstaking. Voor de tram staan personeelsleden (1903)
Werkplaats van de NTM (1931)
Werkplaatsen NTM
Werkplaatsen NTM
Werkplaatsen NTM
Woning boven werkplaats
FRAM
FRAM
FRAM
Bus stadsdienst Drachten
Fietsenstalling van de FRAM
FRAM Drachten (1974)
Gelede bus op het oude FRAM-terrein
Nieuwbouw van de FRAM
Op de achtergrond oude gebouw van de FRAM zit Fano Friet
Op het nieuwe busstation
Paar gelede bussen op het oude FRAM-terrein.
Restaurant van de FRAM
Voor de garage
NTM bus
Autobus NTM bij het station (1936)
Bus van de NTM op de Burgemeester Wuiteweg
Een zogenaamde noodbus kort na de oorlog
Een zogenaamde noodbus kort na de oorlog
Hier zijn de tramsporen nog aanwezig bij het begin van de busdiensten
Tjeerd vd Heide bij de Tram (rechts)
Reclame voor lijndienst van de ATO, voorloper van de NTM
Toen de fiets nog mee kon op de bus
Zicht op het busstation
NTM tram
De laatste drachtster tram (8 mei 1948)
Drachten-Zuid (1906)
(1939)
(1946)
Afbraak van het spoor
Aandeel NTM f250,- (1880)
Krantenartikel (1 mei 1973)
Aankomst Historische Tram ten behoeve van speciale rit (1 mei 1973)
Afbraak van het spoor
De foto is genomen ongeveer waar de Fennereed het noordelijke punt van het emplacement kruist, links is de boerderij van Riemersma zichtbaar.
De officiële afscheidsrit naar Oosterwolde vertrekt van het tramstation (20 mei 1948)
De splitsing van de trambanen naar Groningen en Leeuwarden ter hoogte van Vreewijk, Folgeralaan
De trambaan ter hoogte van Folgeralaan 37 (1937)
Dienstregeling (1977)
Uit de collectie van Peter Zondervan, foto van dirk Swierstra (9 mei 1948)
Dienstregeling i.v.m. speciale rit (1977)
Zicht op Stroomtram in de Stationsstraat (1901)
Een Maffei-locomotief
Een Maffei-locomotief
Tramongeluk (oktober 1943)
Folgeraleane op een rustige middag, paardje wacht vergeefs op de trein
Gaswagen
Gaswagen
Goederenwagon
Henk Biemolt in Drachtster tram
In diesellocomotief 101 op de rolburg voor de werkplaats
Inladen voor de veiling
Klaar voor vertrek
Laatste tramrit Drachten-Groningen (8 mei 1948)
Locomotief 25
Locomotief 46
Maffei 63
Materiaalopslag op het terrein
Motorwagen M7
motorwagen M7
motorwagen
Motorwagens M1 en M6
Niet veel ruimte
Nieuwjaarskaart
Locomotief 61
Nog een oudje van een stoomtrein ter hoogte van de watertoren
NTM op het station (1939)
NTM krantenknipsel (8 april 1889)
Onderweg
Ongeluk met een tram op de Hoofdbrug te Drachten (29 oktober 1943)
Oorlogslocomotief WD 70041
Open wagen vlak voor de oorlog, is nooit in dienst geweest
Personeel NTM Drachten
Personeel NTM Drachten
Personeel NTM Drachten
Personeel NTM Drachten
Personeel NTM Drachten
Postrijtuig van de NTM
Rijtuig BC 80
Sneltram
Tram en station (14 april 1936)
Tram Folgeren (1947)
Tram met locomotief 38
Tramstation Noord Noodwoning (1948)
Voor het tramstation
Werkplaats NTM
NTM trein
NTM (1983)
Links het spoor naar het 'straatspoor' van Phlips aan de Lange West. Rechts het emplacement aan de Noorderhogeweg, nu McDonald's (1985)
Eerste goederentrein, Noorderhogeweg (25 juli 1973)
NS Locomotief 2402 kruist met goederenwagons de Noorderhogeweg
NS Locomotief 2402 kruist met goederenwagons de Noorderhogeweg
Overweg
Philips goederenlijn Groningen-Drachten
Philips goederenlijn Groningen-Drachten
Philips goederenlijn Groningen-Drachten
Philips goederenlijn Groningen-Drachten
Philips goederenlijn Groningen-Drachten
Philips goederenlijn Groningen-Drachten
Philips goederenlijn Groningen-Drachten
Philips spoorlijn Drachten-Groningen, de kruising met van de Rien met links de aftakking naar het straatspoor van Philips aan de Lange West (1985)
Rangeerterrein richting Philips Noorderhogeweg, voormalig garage Hofstee (nu ABD) en Mc Donalds (jaren '80)
Spoor naar het Veemgebouw van Philips met rechts een aftakking naar de haven en verderop een aftakking naar links naar het rangeerterrein, nu McDonald's (1985)
Verkiezingstrein PvDA
Verkiezingstrein PvDA