
Over deze collectie
Deze categorie bevat foto’s van het openbaar vervoer in Drachten door de jaren heen. Van 1901 tot 1948 had Drachten een tramverbinding via de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM), die het dorp verbond met Groningen en Lemmer. Later werd het station nog gebruikt voor goederenvervoer, vooral voor Philips, tot het spoor in 1985 werd opgeheven. Sindsdien is het busvervoer de belangrijkste vorm van openbaar vervoer, met Drachten als een belangrijk knooppunt voor de regio.
Busstation

Bezig met het plaatsen van een geraamte waaruit het chauffeursverblijf van de FRAM buschauffeurs (1994)

Achterzijde busstation (1970)

Busstation Noord

Busstation Noord

Busstation Noord

Busstation Noord

Busstation Noord (ca. 1950)

Busstation Noord (ca. 1950)

Busstation Noord (ca. 1980)

Busstation Noord vanuit de lucht

Busstation Noord

Busstation Noord (1959)

Busstation Noord, afbraak is begonnen

Busstation Noord

(ca. 1970)

De gebouwen van de Noordelijke Tramweg Maatschappij (1959)

Restanten van het tramstation Noord aan de Stationsweg

Busstation Noord, stalling

Station drachten

Suikerzakje restauratie NTM

Suikerzakje Wachtkamer N.T.M. ESA

Tramlaan

Wachtkamer busstation NTM, Friese koerier (23 juni 1959)

Werkplaatsen van de FRAM

Werkplaatsen van de FRAM

Werkplaatsen van de FRAM

Werkplaatsen van de FRAM
Tramstation

Dit is de woning boven de werkplaatsen van de NTM

In de rijtuigloods van de NTM (1939)

Ladingmeester J. Zwart op het tramemplacement in Drachten (9 juli 1929)

Overzicht van het station met emplacement. Foto gemaakt vanaf het dak van de rijtuigenloods.

Overzichtskaartje van het NTM complex (ca. 1940)

Plattegrond centrale werkplaats

Rolbrug bij de werkplaats

Station Noord

Station Noord

Station Noord

Station Noord

Station Noord

Station Noord

Station Noord

Station Noord (1928)

Station Noord (1930)

Station Noord (1930)

Station Noord (1930)

Station Noord hier in gebruik door de Heidemij

Station Noord personeel

Station Noord

Station voor de sloop

Station Zuid

Station Zuid

Station Zuid

Station

Tekening centrale werkplaats

Tekening van de woning boven de werkplaatsen

Tram Drachten vertrekt

Tramstation Zuid aan de toen geheten Zuiderstraatweg, de lijn Dragten-Gorredijk (ca. 1900)

Tramstation Zuid. In dit jaar was er een tramstaking. Voor de tram staan personeelsleden (1903)

Werkplaats van de NTM (1931)

Werkplaatsen NTM

Werkplaatsen NTM

Werkplaatsen NTM

Woning boven werkplaats
FRAM

FRAM

FRAM

Bus stadsdienst Drachten

Fietsenstalling van de FRAM

FRAM Drachten (1974)

Gelede bus op het oude FRAM-terrein

Nieuwbouw van de FRAM

Op de achtergrond oude gebouw van de FRAM zit Fano Friet

Op het nieuwe busstation

Paar gelede bussen op het oude FRAM-terrein.

Restaurant van de FRAM

Voor de garage
NTM bus

Autobus NTM bij het station (1936)

Bus van de NTM op de Burgemeester Wuiteweg

Een zogenaamde noodbus kort na de oorlog

Een zogenaamde noodbus kort na de oorlog

Hier zijn de tramsporen nog aanwezig bij het begin van de busdiensten

Tjeerd vd Heide bij de Tram (rechts)

Reclame voor lijndienst van de ATO, voorloper van de NTM

Toen de fiets nog mee kon op de bus

Zicht op het busstation
NTM tram

De laatste drachtster tram (8 mei 1948)

Drachten-Zuid (1906)

(1939)

(1946)

Afbraak van het spoor

Aandeel NTM f250,- (1880)

Krantenartikel (1 mei 1973)

Aankomst Historische Tram ten behoeve van speciale rit (1 mei 1973)

Afbraak van het spoor

De foto is genomen ongeveer waar de Fennereed het noordelijke punt van het emplacement kruist, links is de boerderij van Riemersma zichtbaar.

De officiële afscheidsrit naar Oosterwolde vertrekt van het tramstation (20 mei 1948)

De splitsing van de trambanen naar Groningen en Leeuwarden ter hoogte van Vreewijk, Folgeralaan

De trambaan ter hoogte van Folgeralaan 37 (1937)

Dienstregeling (1977)

Uit de collectie van Peter Zondervan, foto van dirk Swierstra (9 mei 1948)

Dienstregeling i.v.m. speciale rit (1977)

Zicht op Stroomtram in de Stationsstraat (1901)

Een Maffei-locomotief

Een Maffei-locomotief

Tramongeluk (oktober 1943)

Folgeraleane op een rustige middag, paardje wacht vergeefs op de trein

Gaswagen

Gaswagen

Goederenwagon

Henk Biemolt in Drachtster tram

In diesellocomotief 101 op de rolburg voor de werkplaats

Inladen voor de veiling

Klaar voor vertrek

Laatste tramrit Drachten-Groningen (8 mei 1948)

Locomotief 25

Locomotief 46

Maffei 63

Materiaalopslag op het terrein

Motorwagen M7

motorwagen M7

motorwagen

Motorwagens M1 en M6

Niet veel ruimte

Nieuwjaarskaart

Locomotief 61

Nog een oudje van een stoomtrein ter hoogte van de watertoren

NTM op het station (1939)

NTM krantenknipsel (8 april 1889)

Onderweg

Ongeluk met een tram op de Hoofdbrug te Drachten (29 oktober 1943)

Oorlogslocomotief WD 70041

Open wagen vlak voor de oorlog, is nooit in dienst geweest

Personeel NTM Drachten

Personeel NTM Drachten

Personeel NTM Drachten

Personeel NTM Drachten

Personeel NTM Drachten

Postrijtuig van de NTM

Rijtuig BC 80

Sneltram

Tram en station (14 april 1936)

Tram Folgeren (1947)

Tram met locomotief 38

Tramstation Noord Noodwoning (1948)

Voor het tramstation

Werkplaats NTM
NTM trein


NTM (1983)

Links het spoor naar het 'straatspoor' van Phlips aan de Lange West. Rechts het emplacement aan de Noorderhogeweg, nu McDonald's (1985)

Eerste goederentrein, Noorderhogeweg (25 juli 1973)

NS Locomotief 2402 kruist met goederenwagons de Noorderhogeweg

NS Locomotief 2402 kruist met goederenwagons de Noorderhogeweg

Overweg

Philips goederenlijn Groningen-Drachten

Philips goederenlijn Groningen-Drachten

Philips goederenlijn Groningen-Drachten

Philips goederenlijn Groningen-Drachten

Philips goederenlijn Groningen-Drachten

Philips goederenlijn Groningen-Drachten

Philips goederenlijn Groningen-Drachten

Philips spoorlijn Drachten-Groningen, de kruising met van de Rien met links de aftakking naar het straatspoor van Philips aan de Lange West (1985)

Rangeerterrein richting Philips Noorderhogeweg, voormalig garage Hofstee (nu ABD) en Mc Donalds (jaren '80)

Spoor naar het Veemgebouw van Philips met rechts een aftakking naar de haven en verderop een aftakking naar links naar het rangeerterrein, nu McDonald's (1985)

Verkiezingstrein PvDA

Verkiezingstrein PvDA